Futbolda 4. boyut: Dijital devrim

soccer-wallpaper16

G├╝n├╝m├╝z spor d├╝nyas─▒nda futbol tak─▒mlar─▒n─▒n temel gelir kaynaklar─▒ yay─▒n gelirleri, ticari gelirler ve ma├ž g├╝n├╝ gelirleri olarak kabul edilmektedir. Teknolojinin ve ├Âzellikle internetin insan hayat─▒ndaki yerinin her ge├žen g├╝n artt─▒─č─▒ bu d├Ânemde reddedilemeyecek bir ger├žek var ki dijital gelirler yak─▒n gelecekte futbol kul├╝pleri i├žin ├žok daha kritik bir konuma gelecek. Bu s├╝re├žte ÔÇśdijital evriminiÔÇÖ tamamlam─▒┼č olan kul├╝pler rekabet avantaj─▒ yaratarak yar─▒┼čta b├╝y├╝k bir s─▒├žramayla ├Âne ge├žecekler. Dijital gelirlerin kul├╝plerin en b├╝y├╝k gelir kap─▒s─▒ haline gelmesi AvrupaÔÇÖn─▒n ├Ânde gelen kul├╝plerinin y├Âneticilerinin beklentileri dahilinde.

Avrupa futbolunda Real Madrid, Barcelona, Manchester United gibi kul├╝plerin ├Ânc├╝l├╝k etti─či bu dijital devrime T├╝rk kul├╝plerinin de en h─▒zl─▒ ┼čekilde ayak uydurmas─▒ bir zorunluluk. AvrupaÔÇÖn─▒n 3 b├╝y├╝k ligindeki tak─▒mlarla di─čer alanlardaki gelir makas─▒n─▒n h─▒zl─▒ bir ┼čekilde a├ž─▒ld─▒─č─▒n─▒ da g├Âz ├Ân├╝nde bulundurursak dijitalle┼čmenin futbolun i├žine iyice yerle┼čece─či ├Ân├╝m├╝zdeki 5-10 y─▒ll─▒k s├╝re├žte bu liglerin tak─▒mlar─▒ ile rekabet edemez duruma gelinmesi ka├ž─▒n─▒lmaz olacak. Kurumsal dijitalle┼čmenin zaman alan bir s├╝re├ž oldu─ču ger├že─čiyle beraber d├╝┼č├╝n├╝ld├╝─č├╝nde kaybedilen her g├╝n├╝n daha ciddi sonu├žlar do─čuraca─č─▒ ortada.

Spor ve ├Âzellikle futbol d├╝nyas─▒nda ya┼čanan ve adaptasyon sa─članmas─▒ gereken baz─▒ geli┼čmeleri a┼ča─č─▒da s─▒ralad─▒m.

1- M├╝┼čteri ─░li┼čkileri Y├Ânetimi (CRM)

1

CRM(Customer Relationship Management) g├╝n├╝m├╝z i┼č hayat─▒nda ┼čirket-m├╝┼čteri ili┼čkilerinde verimin art─▒r─▒lmas─▒ a├ž─▒s─▒ndan hayati bir ├Âneme sahip. M├╝┼čterilere ait verilerin sanal ortamda toplanarak analiz edilmesi ve bu analizlere ba─čl─▒ olarak ┼čirket-m├╝┼čteri ili┼čkilerinin geli┼čtirilmesi ┼čeklinde bir i┼člem olan CRM, Manchester United kul├╝b├╝n├╝ y─▒llard─▒r d├╝zenli olarak en y├╝ksek ticari geliri ├╝reten kul├╝p yapan fark─▒ yarat─▒yor. Y─▒llard─▒r bu s├╝rece yo─čun emek ve sermaye harcayan Manchester UnitedÔÇÖ─▒n b├Âylesine global bir marka haline d├Ân├╝┼čmesini sa─člayan en b├╝y├╝k etken yaratt─▒klar─▒ bu ayr─▒cal─▒k. Manchester UnitedÔÇÖ─▒ CRM alan─▒nda yakalamak ve d├╝nya genelindeki 450 milyon taraftar─▒na ula┼čabilmek i├žin Real Madrid kul├╝b├╝, 2014 y─▒l─▒nda Microsoft firmas─▒yla ├Âzellikle bu alanda destek alacaklar─▒ bir i┼čbirli─či anla┼čmas─▒ yapt─▒.

2- OTT TV (Over-the-top TV)

2

OTT TVÔÇÖlerin(─░nternet televizyonculu─ču) spor yay─▒nc─▒l─▒─č─▒n─▒n gelece─či oldu─ču art─▒k genel olarak kabul g├Âren bir ger├žek. Netflix ile d├╝nyada olduk├ža pop├╝ler hale gelen gelece─čin televizyonculu─čunun spor d├╝nyas─▒na da olduk├ža h─▒zl─▒ bir giri┼č yapt─▒─č─▒n─▒ s├Âylemekte fayda var. Real Madrid ve Bayern M├╝nih gibi kul├╝plerin kendi televizyon kanallar─▒na ait i├žerikleri Facebook Live ├╝zerinden yay─▒nlamaya ba┼člamalar─▒ ile futbol d├╝nyas─▒n─▒n da bu de─či┼čime adapte olmaya ba┼člad─▒─č─▒ s├Âylenebilir. Baz─▒ Avrupa ve Asya ├╝lkelerinde futbol dahil ├že┼čitli spor dallar─▒n─▒ OTT TV konsepti ile m├╝┼čterilerine sunan DAZN ve ilk canl─▒ NFL(Amerikan Futbol Ligi) ma├ž yay─▒n─▒ yapan Twitter gibi firmalar da bu alanda olu┼čacak rekabetin sinyallerini veriyorlar.

3- Kaliteli Sosyal Medya ─░├žerikleri

3

Kul├╝plerin kitlelere ula┼čmas─▒ bak─▒m─▒ndan sosyal medyan─▒n ne kadar hayati bir konumda oldu─ču ortada. Kul├╝plerin sosyal medyadaki takip├ži say─▒lar─▒ ve aktiviteleri sponsorlar a├ž─▒s─▒ndan cazip bir marka konumuna gelmek i├žin en ├Ânemli kriterlerden biri. Sosyal medyada kaliteli i├žerik payla┼č─▒m─▒, interaktivite, uluslararas─▒ ileti┼čim kul├╝plerin daha g├╝├žl├╝ sponsorluk ili┼čkilerine sahip olmas─▒ ve b├Âylece daha y├╝ksek maddi fayda ├╝retmeleri bak─▒m─▒ndan ├žok kritik. ├ťlkemizde yay─▒nc─▒ kurulu┼čun yeni y├Ânetiminin i├žerikler konusunda daha liberal bir politika izlemesi kul├╝plerin gelece─či a├ž─▒s─▒ndan ├žok belirleyici olacakt─▒r.

 

 

 

4- Virtual Reality (Sanal Ger├žeklik)

4

Virtual Reality(Sanal Ger├žeklik) teknolojisinin yak─▒n gelecekte insan hayat─▒yla ├žok daha entegre bir hale gelece─čini tahmin etmek zor de─čil. Yeni nesil bu teknoloji ├╝r├╝n├╝, spor d├╝nyas─▒nda da zamanla ma├ž g├╝n├╝ aktiviteleri ve spor yay─▒nc─▒l─▒─č─▒ alanlar─▒nda ├žok daha kritik bir konuma gelecek. Belki de bundan birka├ž sene sonra ma├ž g├╝n├╝ tecr├╝besini VR teknolojisi sayesinde yaln─▒zca stadyum kapasitesiyle s─▒n─▒rl─▒ say─▒da taraftar de─čil VR cihaz─▒na sahip olan d├╝nyan─▒n her yerinden binlerce insan da ya┼čayacak veya bir taraftar evinin koltu─čundan tak─▒m─▒n─▒n kritik ma├ž─▒ ├Âncesindeki son antrenman─▒n─▒ VR g├Âzl├╝─č├╝yle canl─▒ olarak takip edebilecek. Bu d├Ânemin yakla┼čt─▒─č─▒ g├Âz ├Ân├╝nde tutulursa kul├╝plerin teknolojik ve organizasyonel altyap─▒lar─▒n─▒ haz─▒rlamaya ┼čimdiden ba┼člamalar─▒ olduk├ža faydal─▒ olacakt─▒r.

5- E-Spor

5

E-spor sekt├Âr├╝n├╝n futbol sekt├Âr├╝yle sponsorlar a├ž─▒s─▒ndan ciddi bir yar─▒┼č i├žerisine girdi─čini s├Âylemek m├╝mk├╝n. E-spor tak─▒mlar─▒ ve organizasyonlar─▒ ├╝zerinden ├žok geni┼č kitlelere ├žok d├╝┼č├╝k maliyetlerle ula┼čmay─▒ ba┼čarabilen sponsorlar, futbol sekt├Âr├╝ndeki y├╝ksek sponsorluk maliyetleri nedeniyle b├╝t├želerini bug├╝nlerde e-spor taraf─▒na do─čru kayd─▒rmaya ba┼člad─▒lar. E-spor sekt├Âr├╝n├╝n y├╝ksek b├╝y├╝me h─▒z─▒ da hesaba kat─▒larak futbol sekt├Âr├╝ndeki bu s─▒k─▒nt─▒n─▒n ileride daha da b├╝y├╝yece─či ├Âng├Âr├╝lebilir. Bu duruma ├Ânlem olarak d├╝nyadaki bir├žok spor kul├╝b├╝ e-spor tak─▒mlar─▒na yat─▒r─▒m yaparak bu sekt├Ârde pozisyon almaya ├žal─▒┼č─▒yorlar. T├╝rkiyeÔÇÖde de ilk ├Ârnekleri son d├Ânemlerde g├Ârmeye ba┼člad─▒k.

6- Futbol Analiti─či

6

├ťlkemiz futbol sekt├Âr├╝n├╝n yeni yeni adapte olmaya ba┼člad─▒─č─▒ iki boyutlu spor analiti─či d├Âneminin sonunun art─▒k iyice yakla┼čt─▒─č─▒ s├Âylenebilir. Baz─▒ Amerikan spor analiti─či firmalar─▒n─▒n ├Ânc├╝l├╝─č├╝nde ├Âncelikle basketbolda ge├ži┼č yap─▒lmaya ba┼član─▒lan 3 boyutlu an ve an ma├ž analizi programlar─▒ ├žok yak─▒nda futbolda da kendilerine yer bulacaklar. AvrupaÔÇÖn─▒n baz─▒ dev kul├╝plerinin de bu alanda daha h─▒zl─▒ adaptasyon i├žin Amerikan firmalar─▒yla ortak projeler y├╝r├╝tt├╝─č├╝ biliniyor. Yeni nesil futbol analiti─činin oyunun taktiksel y├Ân├╝nde de yepyeni bir d├Âneme i┼čaret edece─čini s├Âylemek abart─▒l─▒ olmayacakt─▒r.

Son olarakÔÇŽ

Yaz─▒n─▒n ba┼č─▒nda da bahsetti─čim gibi AvrupaÔÇÖn─▒n 5 b├╝y├╝k liginin y─▒lda ortalama %15 b├╝y├╝d├╝─č├╝n├╝ ve ├╝lkemizdeki kul├╝plerin bu de─čeri yakalamak konusunda b├╝y├╝k problem ya┼čad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝rsek aradaki makas─▒n her ge├žen g├╝n biraz daha a├ž─▒ld─▒─č─▒n─▒ s├Âylemek yanl─▒┼č olmayacakt─▒r. Futbolda dijitalle┼čmenin iyice h─▒zland─▒─č─▒ bu d├Ânemde bu ak─▒ma ayak uydurup dijitalle┼čme evrimini tamamlayabilen kul├╝pler ve ligler hem ekonomik olarak g├╝├žlenecek hem de sportif ba┼čar─▒lar─▒n─▒ art─▒racakt─▒r.

adet yorum. Siz de yorumunuzu a┼ča─č─▒ yazabilirsiniz.

Yazar: Futbol Akademi

info@futbolakademi.net

Payla┼č