Estadio Da Luz’da; Ligue 1’de son 8 senede 7 şampiyonluk yaşayan €947M’luk kadrosuyla artık tarihinde olmayan Şampiyonlar Ligi şampiyonluğunu kazanmak isteyen Paris Saint-Germain ile kendi kulüp tarihinin Gasperini ile altın çağını yaşayan ve rakibine göre çok daha mütevazi bir kadroya sahip Atalanta karşı karşıya geldi. Şampiyonlar Ligi çeyrek final mücadelesinde son dakikalarda bulduğu iki golle maçı kazanan ve tur atlayan taraf Paris temsilcisi oldu. Atalanta için ise maçın büyük bir bölümünü önde götürdükleri maçta son dakikalarda turu kaybetmeleri dramatik bir son oldu. Fakat buraya kadar gelmeleri de Gasperini ve öğrencileri için büyük bir başarı hikayesiydi.
Ortalama pozisyonlar
Tuchel savunma hattını Kahrer-Silva-Kimpempe-Bernat dörtlüsünden oluştururken orta sahada Gueye, Marquinhos ve Herrera’ya forma şansı verdi. Hücum hattında ise Neymar, İcardi ve Sarabia görev aldı.
Atalanta ise savunmada Djimsiti, Caldara ve Toloi görev yaparken, kanat bekleri Gosens ve Hateboer oldu. Savunma hattını Gomez-Zapata-Pasalic üçlüsünden kuran tecrübeli çalıştırıcı orta sahanın merkezinde ise De Roon ve Freuler’e forma şansı verdi.
İlk yarı
Gian Piero Gasperini son iki sezona damga vuran ve futbolseverlerin beğenisini kazanan oyun anlayışı ve 3-4-3 dizilişi ile takımını sahaya sürdü. Derinde rakibini karşılarken ise kanat beklerini de savunma hattına çekerek 5’li bir yapı oluşturarak 5-2-3 kimi zamansa 5-4-1 gibi bir dizilişe evrildiler. Maça rakibinin 3’te 1’lik kadro bütçesine sahip olmasına karşın korkusuzca ve oyun anlayışından taviz vermeyerek oyuna başladı.
Tuchel’in öğrencileri ise Di Maria, Verratti ve Kurzawa gibi eksiklerine karşın sahaya 4-3-3 dizilişinde çıktılar. Neymar sahte 9 pozisyonunda oynarken Icardi daha çok sağ kanat forvet gibi oynadı. Sol kanat forvet pozisyonunda Sarabia oynarken bu maçta Bernat sol bek pozisyonunda görev aldı. Derinde rakibi karşılarken ise Sarabia orta saha hattına yaklaşırken 4-4-2 dizilişi ile rakibi karşıladılar.
Atalanta 3-4-3 yapısında geri 3’lü hariç herkes ileride rakibi karşılarken bire bir eşleşerek baskıda bulundu. PSG özellikle ilk yarıda Mbappe, Di Maria ve Verratti’nin yokluğunu net bir şekilde hissetti. Atalanta’nın önde birebir adam markajı ile yaptığı baskıdan geride topu çıkarabilecek oyuncusu olmadığından uzun topla rakip sahaya geçmeye çalıştılar ve bunların çoğunda ataklar top kaybı ile sonuçlandı. Ancak bu baskının dezavantajlarını da arkada zaman zaman yaşadılar.
Yukarıda önde baskıdan doğan arkada bırakılan boş alan zafiyetini Neymar’ın iki pozisyonda ver kaç ile nasıl değerlendirdiğini görüyoruz. Paris temsilcisinde maç başında Mbappe olsa yada Di Maria cezalı olmasaydı bu alanları çok daha ağır faturalarla Gasperini’ye ödetebilirlerdi. Bu kadar yıldızın yokluğunda Neymar bu maçta sorumluluğu eline aldı ve sadece ilk devrede 59 aksiyonda bulundu. Adam eksilterek rakibin dengesini bozan Brezilyalı yıldız duvar pasları ile ciddi tehlikeli ataklar gerçekleştirdi. Son vuruşlarda veya paslarda başarılı olabilse ilk yarıda çok farklı bir skor yakalayabilirdi.
Yukarıda Atalanta’da Gasperini’nin oyun anlayışında çok önemli olan sağ ve sol kanatta oluşturulan iki ayrı dörtgen pas opsiyonu görüyoruz. İki organizasyonda da merkezde oynayan Gomez atak yönüne göre kayma yapıp sayısal üstünlüğü sağlayan isim olduğunu görüyoruz. Gasperini bu pas kombinasyonları ile son yıllarda ve özellikle bu sezon Serie A’yı kasıp kavurdu. 95 golle ligi tamamlayan Bergamo temsilcisi atak futboluyla kamuoyunun sempatisini ve takdirini kazandı.
26. dakikada gelen golde görselde görüldüğü gibi çok adamla rakip ceza sahasına giden Atalanta’da defanstan çıkan Toloi’nin koşusu bir anda Pasalic’e boşluk yarattı. Zapata topu o noktaya şans eseri göndermiş olsa da Toloi’nin bu alanı yaratması çok değerli bir örnekti. İlk yarı iyi bindirmeler yapan Toloi için ikinci yarı Mbappe’nin oyuna girmesi ile maç çok değişik bir hal alacaktı.
İkinci yarı
İki takımda ikinci yarıda aynı oyuncularla ve dizilişlerle sahaya çıktı. 60. dakikada yapılan Atalanta’da Malinovsky/Gomez ve Palomino/Djimsiti, Mbappe/Sarabia değişiklikleri maçı PSG lehine tek kale bir maça çevirdi. İleride Gomez gibi etkili pres yapabilen ve hücum aksiyonlarında yaratıcı bir oyuncu çıkınca Gasperini’nin öğrencileri ileride hiçbir başarılı hücum aksiyonu yapamadı ve Zapata’ya atılan uzun toplar sonrası duvardan geri dönercesine oyun tekrar Atalanta yarı alanına yıkıldı. Bu sayede PSG geri koşmak zorunda kalmadı ve hücum devamlılığını sağlamış oldu. İlk yarıda bütün hücum yükü Neymar’a binerken Mbappe’nin oyuna girmesi ile ağır Atalanta savunması iki yıldız isim karşısında zor anlar yaşamaya başladı. Hücum aksiyonu yapamayan Bergamo temsilcisi ileride en azından hızlı kontra atak yapabilmek adına oyuna 70. Dakikada Muriel’i aldı. Fakat sahada kaldığı süre boyunca 14 aksiyonun 5’ini başaran, tüm ikili mücadeleleri kaybeden ve 5 top kaybı yapan Kolombiyalı hücumcu Gasperini’nin planlarını alt üst etti. 72. dakikada orta saha ya Draxler’i alan Tuchel yaratıcı oyuncu sayısını arttırdı ve hücum çeşitliliği arttı. 79. dakikada ise etkisiz bir maç çıkaran Icardi yerine Choupo-Moting oyuna dahil oldu.
60. dakikada oyuna Mbappe’nin dahil olması ile PSG baskısı iyiden iyiye hissedilmeye başladı. Ağır Atalanta savunmasına karşı Neymar ile birlikte zor anlar yaşattılar. Skoru çok daha erken alabilecek pozisyonlara da yukarıdaki gibi girdiler. Açık alanda tehlikeli olan PSG rakibini hücuma çıkmaya imtina eder duruma getirdi. Gomez’in de çıkmasından sonra işler Gasperini için çözümsüz bir hale doğru gitmeye başladı.
Skorun etkisiyle çok derinde savunmaya çalışan Atalanta tipik bir İtalyan savunma takımı olmamasına karşın böyle oynamaya çalıştı. Savunma hattının dahi çok iyi savunmasından çok hücuma yaptığı katkılarla tanınan ve korkusuz bir futbol oynayan İtalyan temsilcisi 60. dakikadan sonra alışık olmadığı bir taktikte maçı bitirmeye çalıştı fakat başarılı olamadılar. İlk görselde görüldüğü gibi 60. dakikalardan itibaren savunma hattı çok derine geldi ve rijit bir şekilde savunmada yapılamadı. Görselde görüldüğü gibi 90. dakikada ilk yenen Marquinhos’un golünde Choupo-Moting’in ortasından önce sayısal üstünlük olmasına rağmen savunma futbolu genlerinde olmayan oyuncuların konsantrasyon hatasından dolayı Neymar’a top gelince 4 oyuncu birden oyundan düşüyor.
Son dakikada yenen gol ile maçın uzatmaya gitmesi Atalanta için yeterince dramatikken dahada kötüsü oldu ve moral olarak çökmüş durumda olan Gasperini’nin öğrencileri Neymar-Mbappe iş birliği ile gerçekleşen atakta pozisyona ve maça son noktayı koyan Choupo-Moting oldu. PSG bireysel kalitesi ile bu zor akşamı yarı finale yükselerek mutlu bir şekilde bitirdi.
Neymar
Geceye damgasını vuran Brezilyalı yıldız ultra sorumluluk alırken 120 aksiyona girip 422 gibi absürt index puanıyla oynadı. 22’si başarılı toplam 29 dribling yaptı. Pas haritasında görüldüğü gibi merkezde hem sağdan hem soldan pas bağlantılarında bulundu. Caldara’ya karşı 11 ikili mücadele kazandı. İki golde de görev alan Neymar ilk golde asist yaparken ikinci golde asist pasını verdi.
Maç verileri
İstatistik verileri ışığında maçı incelememiz gerekirse şut sayılarına bakılınca ilk 30 dakikada Atalanta’nın yaptığı etki ve son 30 dakikada PSG’nin baskısını görebiliyoruz. İlk yarıda Gasperini’nin öğrencileri 4 isabetli şut atarken ikinci yarıda isabet sağlayamadılar. Paris temsilcisi ise ilk yarıda 1’i isabetli sadece 4 şut atabilirken ikinci yarıda 12 gol denemesinde bulundular. Maç boyunca topa sahip olan taraf PSG olsa da özellikle ikinci devrede Atalanta hücuma çıkamayınca topla oynamada ezici bir üstünlük kurdular. Atalanta 12 defa rakip ceza sahasına girerken PSG’de bu rakam 23’dü.
Maç boyunca toplam 180 atak olması dikkat çekiciydi. Atalanta 9 orta yapıp 5 isabet yakalarken Tuchel’in öğrencileri 14 denemeden sadece 1’inde başarı sağladılar. Duran top kombinasyonlarında 4/4 başarı sağlayan Atalanta’da Gasperini’nin duran top için takımını özel hazırladığını görebiliyoruz. Tuchel’in öğrencileri için ise 4/0 başarı sağladıkları için aynı şeyi söylemek pek mümkün değil. Gol beklentisine bakılınca ise PSG’nın maçı son anda kazanmış olsa da hak eden tarafın kazandığı görülüyor.